Le Mans juni 2010
-
Tyskland
Rasteplads
-
Le Mans
Ved campen
Hurtigt interview med Tom Kristensen.
-
Le Mans
Audis stand
Audis safety car - R8
-
Le Mans
Peugeots stand
Peugeot var med til at skubbe til Audi sejr.
-
Le Mans
Opløbsbanen
Set på et tidspunkt, hvor ingen biler var på banen.
-
Le Mans
Paddock
Forud for løbet kunne alle tilskuerne komme frem til "Paddock" for ved selvsyn at se de forskellige team's tæt på.
-
Le Mans
Paddock
Aston Martin - et meget ikonisk bilmærke.
-
Le Mans
Safety
Audis mange safety cars.
-
Le Mans
Campen
Godt nok kun kartofler, men mad og drikke manglede der ikke.
-
Le Mans
Tilskuere
Ved udkørslen fra opløbsbanen.
-
Le Mans
Paddock
Audi nr. 2 med bl. a. Tom Kristensen som kører.
-
Le Mans
Udstilling
LAGONDA
-
Le Mans
Udstilling
Tableau fra en udstilling fra gamle dages løb.
-
Le Mans
Udstilling
Jeg kan ikke huske hvilket bilmærke denne bil var, men den ligner lidt en Mercedes.
-
Le Mans
Tilskuere
Hovedparten af tilskuerne var af det mandlige køn.
-
Le Mans
Pariserhjul
Turen rundt i dette hjul gav en fantastisk udsigt over opløbsbanen.
-
Le Mans
Campen
Her boede vi under årets løb.
I sommeren 2010 begav jeg og en arbejdskollega os ud på et uforglemmelig eventyrer: en bustur til det legendariske racerløb, Le Mans. Med telt og masser af entusiasme i bagagen, var vi klar til at opleve en verden af fart, spænding og adrenalinfyldt motorsport på tætteste hold.
Efter en lang rejse ankom vi endelig til Le Mans racerbanen, hvor vi straks kunne mærke den elektriske atmosfære. Overalt var der lyden af brølende motorer og synet af farvestrålende biler, der blev klargjort til det ikoniske 24-timers løb. Vi fandt en perfekt plads til vores telt, lige ved siden af en gruppe dedikerede fans, der allerede var i fuld gang med at opbygge deres midlertidige lejr.
Det danske element var naturligvis af særlig interesse for os. De danske kørere havde markeret deres tilstedeværelse med imponerende biler og veludførte strategier. En af de mest fremtrædende var Jan Magnussens hold, der deltog med en potent Chevrolet Corvette C6.R. Bilen var en sand skønhed med sit slanke design og det karakteristiske Corvette-look. Forventningerne til Magnussens hold var høje, da de havde vist stærke præstationer i løbene op til Le Mans.
En anden dansk kører, Tom Kristensen, var en sand legende på Le Mans. Kendt som "Mr. Le Mans," havde han allerede vundet løbet flere gange. Denne gang var han en del af Audi Sport Team Joest, der konkurrerede med den imponerende Audi R15 TDI. Audis teknologiske innovationer og dygtige kørerbesætning gjorde dem til en stærk konkurrent i løbet, og alle øjne var rettet mod dem.
Vi nød hvert øjeblik af løbet, fulgte de danske hold tæt, heppede med de lokale fans og delte øjeblikke af spænding og frustration, når bilerne skiftede placeringer på banen. Gennem dag og nat, gennem solskin og regn, forblev vi ved banen og fortsatte med at følge begivenhederne.
Endelig, efter 24 intense timer, kunne de danske kørere og deres hold fejre deres resultater. Jan Magnussens hold havde kæmpet hårdt og sluttede på en respektabel tredjeplads i GT1-klassen. Det var en bemærkelsesværdig præstation, der cementerede Magnussens ry som en dygtig og konkurrencedygtig kører på en global scene.
Tom Kristensen og Audi-teamet havde også leveret en imponerende indsats. Trods hård konkurrence og tekniske udfordringer formåede de at krydse målstregen som 3’er i LMP1-klassen, hvilket vidnede om Toms enestående dygtighed og engagement i motorsport.
Turen til Le Mans i 2010 var mere end bare et racerløb. Det var en oplevelse af fællesskab, lidenskab og glæde ved motorsport. Vores minder om de danske kørere, deres biler og de uforglemmelige øjeblikke på Le Mans' legendariske bane vil fortsætte med at lyse op i vores erindringer i årene, der fulgte.