Frankrig
  • © 2025 Jan Clausen Kontakt mig 0

Frankrig

Le Mans juni 2010




I sommeren 2010 begav jeg og en arbejdskollega os ud på et uforglemmelig eventyrer: en bustur til det legendariske racerløb, Le Mans. Med telt og masser af entusiasme i bagagen, var vi klar til at opleve en verden af fart, spænding og adrenalinfyldt motorsport på tætteste hold.

Efter en lang rejse ankom vi endelig til Le Mans racerbanen, hvor vi straks kunne mærke den elektriske atmosfære. Overalt var der lyden af brølende motorer og synet af farvestrålende biler, der blev klargjort til det ikoniske 24-timers løb. Vi fandt en perfekt plads til vores telt, lige ved siden af en gruppe dedikerede fans, der allerede var i fuld gang med at opbygge deres midlertidige lejr.

Det danske element var naturligvis af særlig interesse for os. De danske kørere havde markeret deres tilstedeværelse med imponerende biler og veludførte strategier. En af de mest fremtrædende var Jan Magnussens hold, der deltog med en potent Chevrolet Corvette C6.R. Bilen var en sand skønhed med sit slanke design og det karakteristiske Corvette-look. Forventningerne til Magnussens hold var høje, da de havde vist stærke præstationer i løbene op til Le Mans.

En anden dansk kører, Tom Kristensen, var en sand legende på Le Mans. Kendt som "Mr. Le Mans," havde han allerede vundet løbet flere gange. Denne gang var han en del af Audi Sport Team Joest, der konkurrerede med den imponerende Audi R15 TDI. Audis teknologiske innovationer og dygtige kørerbesætning gjorde dem til en stærk konkurrent i løbet, og alle øjne var rettet mod dem.

Vi nød hvert øjeblik af løbet, fulgte de danske hold tæt, heppede med de lokale fans og delte øjeblikke af spænding og frustration, når bilerne skiftede placeringer på banen. Gennem dag og nat, gennem solskin og regn, forblev vi ved banen og fortsatte med at følge begivenhederne.

Endelig, efter 24 intense timer, kunne de danske kørere og deres hold fejre deres resultater. Jan Magnussens hold havde kæmpet hårdt og sluttede på en respektabel tredjeplads i GT1-klassen. Det var en bemærkelsesværdig præstation, der cementerede Magnussens ry som en dygtig og konkurrencedygtig kører på en global scene.

Tom Kristensen og Audi-teamet havde også leveret en imponerende indsats. Trods hård konkurrence og tekniske udfordringer formåede de at krydse målstregen som 3’er i LMP1-klassen, hvilket vidnede om Toms enestående dygtighed og engagement i motorsport.

Turen til Le Mans i 2010 var mere end bare et racerløb. Det var en oplevelse af fællesskab, lidenskab og glæde ved motorsport. Vores minder om de danske kørere, deres biler og de uforglemmelige øjeblikke på Le Mans' legendariske bane vil fortsætte med at lyse op i vores erindringer i årene, der fulgte.