Danmark
  • © 2025 Jan Clausen Kontakt mig 0

Danmark

Langeland maj 2024




I egen bil kørte vi først over Storebæltsbroen og videre til Bogense og Bogense hotel. Vi havde her kun en enkelt overnatning. Om aftenen blev vi beværtet med en 4 retters menu med tilhørende vine - det var en dejlig oplevelse, der varmt kan anbefales.

Byen har en lang historie som købstad som den fik i 1288 af kong Erik Menved. Dog havde byen før den tid allerede færgeforbindelse med den jyske Klakring ved Juelsminde. Byen var en vigtig handelsby for oplandet - der var aktiv industri ved den gamle havn og i 1900-tallet fik byen en jernbanestation med forbindelse til Odense og Middelfart. I dag er byen en hyggelig købstad med et velbevaret torv og mange, gamle, hyggelige byhuse.
Byens gamle havn var engang et travlt industriområde, hvor fiskekutterne tøffede, fabrikkerne larmede, lastvogne kørte, færgen tudede og her var snavset i den meget aktive havn.
I dag står der et stort betontårn kaldet Aeromøllen. Det blev opført af F.L.Smith 1942 og havde 3 vinger, der producerede jævnstrøm til byen. Møllen var i perioder meget ustabil og virkede kun med lange pauser imellem.
På pladsen foran møllen er der en skulptur af H.C.Andersen udført af kunstneren Jens Galschiøt. Oprindeligt var den placeret i Odense men i 2013 købte en af byens mænd skulpturen og flyttede den til sin nuværende plads foran kulturhuset Støberiet.
Den gamle købmandsgård i Østergade er fra først i 1700-tallet, hvor både port og karnap er udført med flotte udskæringer. Gården havde egen butik med udskænkning til kunderne fra landet. I dag har en interiør forretning til huse på stedet.
Byens rådhus er faktisk kun lidt over 100 år gammelt. Her er der store rummelige lokaler der både bliver anvendt som rådhus, politistation og museum. På politistationen kunne man tilbringe natten, hvis man havde været oppe at slås. Og efter sigende var det meget populært, da arrestforvalterens kone lavede fortræffelig mad.
Torvet er omkranset af huse fra 1700-tallet og fredede lindetræer fra 1871. Her har været torve- og markedsplads siden middelalderen og der afholdes stadig marked hver torsdag. Markedet var vigtigt for byen og var med til at gøre byen til købstad dengang der var færge mellem byen og Jylland. På torvet boede byens håndværkere, der - ligesom købmændene havde eneret på handel i 2 mils afstand af byen - havde monopol på håndværk. På torvet ligger Røde Kro (sømændenes kro) og den fine kro ved Torvet 3 (sognerådet kom her). Midt på torvet står en kopi af den oprindelige offentlige træpumpe.

Efter et overdådigt morgenbord på hotellet gik turen videre mod Langeland. Første stop var i den sydfynske købstad Assens, som er mest kendt for den danske søofficer Peter Willemoes (født 1783).
Byen omtales første gang i 1231 og byen blev købstad i 1524. I middelalderen var byen det primære overfartssted til Slesvig og dermed et knudepunkt for trafikken mellem København og Hamborg.

Endnu en smuk by blev udforsket i det sydfynske øhav - kødstaden Fåborg. Byen er indbegrebet af stokroseidyl og den emmer af historie med de gamle brolagte gader og meget velbevarede gamle købmandsgårde.

Herfra gik turen videre gennem det sydfynske mod Svendborg over Tåsinge og Siø til Langeland, hvor dagens slutdestinationen var Bagenkop - nærmere bestemt Bagenkop kro. Her havde vi et skønt værelse i 3 dage med udsigt over byens havn.
Og hvorfor så lige denne kro i Bagenkop på sydspidsen af Langeland. Jo for det første serverede kroen en fantastisk fiske buffet, som var super lækker med alt godt fra havet, og så bød den sydlige del af øen på en fantastisk naturoplevelse, som blev nøje udforsket.

Gulstav Mose på sydspidsen af Langeland er ud over en suveræn fuglelokalitet også en botanisk perle, med omkring 250 registrerede plantearter. Op mod 1000 blomstrende maj gøgeurt farver i starten af juni engene lilla, mens den gule iris danner et gult bånd i overgangen mellem eng og mose.
Midt i området findes et værdifuldt overdrev med mange sjældne planter, som følge af den kalkrige jord og den naturvenlige drift. I forsommeren farver den smukke hulkravede kodriver overdrevet gult, og lidt senere på sæsonen kan man finde herligheder som hjertegræs, bredbladet timian, djævelsbid, smalfliget brandbæger, skov gøgelilje og lav tidsel.
Sidstnævnte er en sjov og sjælden tidsel, der findes på overdrev med kalkrig jord. Bladene sidder i en roset i jordoverfladen og den hvidlige blomst sidder også i jordhøjde. Det er således ikke et sted for bare tæer!

Områdets rigdomme har dog i de senere år været ved at forsvinde i tjørnekrat, der både skygger for den artsrige flora, og holder hestene væk fra området.
Fugleværnsfonden har derfor iværksæt et rydningsprojekt, hvor tjørnekrattet er fjernet fra overdrevet. Samtidig er der lysnet op i et levende hegn, som efterhånden havde bredt sig ud over overdrevet. Der er ryddet passager i hegnet, så der er bedre adgang for de vilde heste, der afgræsser Gulstav Mose og omgivelser.
Mosen er siden efteråret 2006 blevet afgræsset af en flok Exmoor Ponyer. Afgræsningen har indtil nu været ret beskeden, men efterhånden som hesteflokken bliver større ved naturlig forøgelse, håber vi, at græsningstrykket på Gulstav Moses værdifulde eng og overdrev vil blive mere passende.

Efter 3 skønne dage gik turen tilbage mod Hillerød med et stop i smukke Svendborg. Her nød vi byen og en skøn frokost på restaurant Kong Volmer (absolut et besøg værd).

Denne tur var selvfølgelig lige efter vores hoved og vi vil som med alle vores andre ferier tænke tilbage med positive tanker og minder.